Tuesday 20 January 2009

Givani's Money Tips - The Money Project deel 1



Amsterdam, 20 januari 2009

Ik weet het niet van jullie, maar ik wil echt van het leven genieten. En de mate hoe je met je geld omgaat, bepaalt toch hoe effectief je kan genieten.

De komende tijd zal ik wat tips geven die mij zeker helpen. Deze keer deel 1.


Tip 1: Probeer "twee maanden vooruit" te lopen op je ontvangen salaris; geef het geld twee maanden later uit.

M.a.w. spaar zoveel mogelijk je salaris op zodat je twee maanden vooruit kan lopen op het uitgeven hiervan. Bij mij werkt dat zo: Alles wat ik in Januari 2009 verdien geef ik pas uit in April 2009. Dus datgene wat ik uitgeef in Maart 2009 heb ik dan al in December 2008 verdient. De twee maanden speling helpt als je plotseling zonder salaris kom te zitten, bijvoorbeeld door ontslag.


Tip 2: Maak onderscheid tussen "wat je nodig hebt" en "wat je wilt hebben".

Bij een gelduitgave maak onderscheid tussen wat je daadwerkelijk nodig hebt en wat je wenst. Alles wat je als eerste nodig hebt heeft prioriteit. Voorbeeld als ik een keuze zou moeten maken tussen een nieuwe koelkast of een vakantietrip naar Barcelona. Dan spreekt voorzich dat een koelkast echt nodig is.


Tip 3: Denk eraan "hoeveel uren je hebt gewerkt" voor datgeen je wilt kopen.

Door deze manier van denken wordt je zeer geldbewust. Stel je verdient 10 EUR netto per uur en je ziet een jas van 300 EUR. Vraag jezelf af of het echt de moeite waard is om 30 uur te werken voor deze jas. Als het antwoord "Ja" is, dan moet je het doen. Het leven is kort, als je vandaag of morgen in een rolstoel belandt, dan zul je berouw hebben dat je niet hebt kunnen genieten van deze jas.


Carpe Diem houdt in dat je Money Management op orde zit.
Geld maakt gelukkig, alleen als je er de juiste waarde aangeeft.
Dit was deel 1.

See Ya,

Givani

No comments: