Wednesday 8 May 2013

Op Weg Naar Minimalisme !!! Crisis Tegengaan !!!



Amsterdam 8 mei 2013,


Sinds begin dit jaar ben ik door de crisis, minder uren gaan werken. Hierdoor verdien ik minder. Ik ben genoodzaakt om mijn weg te vervolgen in "Minimalisme".


Ik ga er natuurlijk vanuit dat betere tijden zullen komen. De afgelopen maanden heb ik me sterk verdiept in Minimalisme. Zal eerlijk zijn , dit is niet voor iedereen weggelegd. Deze zienswijze maakt je bewust dat je ook gelukkig kan zijn,  zonder alsmaar geld uitgeven (Consumentisme).


De continu-oneindige vraag die ik mezelf stel is : Heb ik het (wat ik wil) echt nodig? en als je twijfelt , denk er een week over na.. en stel jezelf de vraag weer, ....grote kans dat je vraag met nee beantwoord.


Zonder in te gaan op bedragen, zal ik jullie middels percentages doorgeven wat  mijn maandelijkse uitgaven zijn ten opzichte van mijn inkomsten.



Huur                            40 %
Ziekenfonds                   7 %
Verzekeringen               3 %
Openbaar Vervoer          7 % 
Energie                         6 %
Internet + telefonie         5 %
Zakgeld                      20 %
Sparen/Reserveringen   12 % 


Dat gedeelte zakgeld, slechts 20% van mijn verdiende maandloon, dwingt me tot sterke geldbewustzijn. Elke keer jezelf vragen of je bereid bent geld uit te geven, aan dat wat je zou willen kopen.


Minimalisme is zo slecht nog niet.  Het maakt je bewust dat het leven ook anders kan. Ik denk zelf dat het tijdelijk voor mij is weggelegd. Ik hou zelf  van vakanties, mooie kleren, mooie auto's, nieuwe telefoons en volop uitgaan.


Maar geluk zit hem ook in andere dingen. Familie, Mindfulness, Voor elkaar zijn, Luisterend oor hebben voor een ander en Altruïsme.


Ciao Givani

No comments: