Monday 4 August 2008

Gay Pride - 2 augustus 2008 - Canal Parade


Als onderdeel van de Gay Pride werd afgelopen zaterdag de Gay Canal Parade gehouden. Naar verluidt waren er 400.000 mensen aanwezig, waaronder veel buitenlandse bezoekers.

Samen met mijn zus Somaira waren we getuige van een fantastisch schouwspel van expressionisme. Jammergenoeg hadden we in eerste instantie geen goed uitzicht. We stonden voor Theater Carré. Helaas waren er teveel plezierboten voor ons afgemeerd. Dus het zicht was wat minder. Maar toen we op de Jan Vinckbrug gingen staan, hoek Amstel en Nieuwe Prinsengracht, hadden we een betere view.

Ook dit is Carpe Diem, het was lekker weer precies totdat de parade afgelopen was, daarna alleen maar regen. Het feit dat de optocht op het water plaatsvond en dat er gezellig muziek (veelal House) werd gedraaid op de boten maakten het feest compleet.

En dan heb ik het nog niet gehad over de uitgedoste deelnemers. Pink was the Color (Magenta, Rose, Pink, Paars, Violet noem maar op). Uiteraard waren de bekenden Gordon en Gerard Joling ook op de boten te zien. Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar Homo's en Lesbiennes weten wel echt FEEST te maken.

Her en der in de stad(vooral Rembrandtplein en Reguliersdwarsstraat) waren Soundsystems te vinden. Dat liedje van YMCA en Holiday (Madonna) heel vaak gehoord. Dit feest is gewoon Koninginnedag deel 2. De straat van Muntplein tot Stopera was afgezet voor openbaar vervoer, waardoor het bijna een soort Koninginnedag leek.

Ook leuk was de Albert Heyn naast Tuschinkski. Het leek wel een disco-supermarkt. Medewerkers verkleed in Rose en House-muziek in de supermarkt, ja je hoort het goed. Toch leuk dat men inspeelt op de situatie. Ik kan beamen dat ik heb genoten, alleen de volgende keer op een brug langs de Prinsengracht, want het zicht vanaf Carré was toch minder.

Final note:

Ik ben geen homo en koester geen Bi-gevoelens. Ik ben een echte vrouwliefhebber.

Ik denk dat het belangrijk is openminded de wereld toe te treden. Ik wil iedereen aanraden om dit feest van dichtbij mee te maken in de toekomst. Veel homo's en lesbiennes ondervinden nog veel last van "Seksisme" (= discriminatie op grond van sekse). Een spandoek is mij bijgebleven: "Living positive isn't a shame".

Regards, Don Givani

No comments: