Monday 25 August 2008

London Carnival - Nottinghill Carnival "It's a London Thing"


Bovenstaande foto is van Londen 2006. Nu zitten mijn vrienden daar in Londen. Jammer dat ik er dit jaar niet bij ben. Oh lala, ik heb er nu al spijt van !!! Ik had daar nu moeten zijn. Ik ga naar Hong Kong in Oktober, waardoor Londen financieel niet meer haalbaar was. Maar mijn vrienden hebben nu de tijd van hun leven daar.

Het is maandag 25 augustus, bankholiday, de traditionele dag dat de carnaval van Londen wordt gehouden. Als je Koninginnedag, de Carnaval van R'dam en Kwakoe bij mekaar mixt dan krijg je de Londense Nottinghill Carnaval. Met zeker meer dan 1.000.000 mensen kriskras lopend door de straten van West Londen.

En wat is deze wijk mooi, Portobello Road en Ladbroke Grove. Echt een schoolvoorbeeld van "gentifrication". Gentifrication betekent een opwaardering van de wijk, doordat de huizenprijzen stijgen. Echt de hele wijk Notting Hill lijkt op de wijk Willemspark in Amsterdam Zuid.

Londen , de stad straalt ook heelveel uit, het is echt een melting pot. Veel mensen uit de former colonies. Piccadilly Circus echt massaal druk . Het lijkt alsof iedereen in dure auto's rijdt. Echt veel mensen die rijden in Porsche's, BMW's en Lexus.

Er wonen veel mensen uit de "Caribbean" in London. Daarmee is de oorsprong van de carnaval vormgegeven. Het heeft een heel sterke Trinidad & Tobago en Jamaicaans karakter.

Dit gebeuren is Most Definitely een Carpe Diem. Doe het voor je dertigste. Je komt er veel jongeren tegen. Het lijkt wel een gathering van alle volkeren. Veel mensen uit T&T , Jamayca, Barbados, Nigeria, Pakistan, Ghana, Guyana en Franse Creolen.

Er bevinden zich op straat verscheidene Soundsystems. Het muziek is veelal Calypso, R'B en HipHop, House, Speed Garage, Reggae, Soca en Ska.

Ik heb het gebeuren al 6 keer meegemaakt. Er was ook een open podium waar je alle sterren kon zien. In al die jaren heb ik veel artiesten gezien. Destiny's Child, Jay-Z, Li'l kim, Common, Lynden David Hall en Red Rat. Helaas door de drukte hebben ze het open podium afgelast de laatste jaren.

De meest gruwelijkste feesten in sjiekste clubs in Londen. Voor ons very expensive, gemiddeld 20 ENG Pound. Maar dat ene feest bij Vauxhall Bridge in 2001 of 2000 , waar ze met echt gruwelijke "London Speed-Garage" kwamen vergeet ik ook nooit meer. Of wat dacht je van al de feesten in Londen Brixton "The Fridge". Echte Old Shool Dance Classics.


Wat mij is bijgebleven is dat de Engelsen nauwelijks te verstaan zijn. Ze praten met een soort "Engelse Slang", dat alleen voor Engelsen echt te verstaan is. Het woord "Come Again" zeg je continu tegen een Engelsman.

Oh ja , als je daar naar toe gaat, doe niet de busversie, je bent echt wel 9 uur ofzoiets onderweg via Frankrijk en de Eurotunnel. Don'do it , it' s a ramp!!!

Als je net als van mij houdt van de Caribische sfeer, Soca, Ska, then you really needs to be there, It's da Bomb !!! Dit is echt een tip om echt van je leven te genieten. It's a London Thing !!!

Cheerio
Givani

No comments: