Monday 28 July 2008

Zomercarnaval 2008 - Rotterdam 26 juli 2008


Op mijn weblog plaats ik elke week leuke ideeën voor Carpe Diem. Zo had ik het over Fernandes Drinks, Bossa Nova, Nordic Blading, het genot van een Cabriolet en het Sensation White feest wat iedereen een keer moet meemaken. Afgelopen zaterdag was ik op het Zomercarnaval van Rotterdam. Ik was daar samen met Miss H., een vriendin van mij en het was echt grandioos.

Grandioos, ja.. ben op zoek naar het juiste woord, het woord "leuk" is zo simpel om dit festijn te beschrijven. Echt te gek. In het verleden kwam ik met mijn vrienden altijd te laat aan om nog volop te genieten. Zodoende wou ik er dit jaar vanaf het begin aanwezig zijn. We waren lang voor dat de stoet passeerde nog even aan het chillen (chitchat, mensen kijken, sfeer proeven, etc..). Op deze manier wordt je nog lekker opgewarmd voordat de stoet langskomt.

De plaats waar we stonden was ook het beste, lekker druk , maar net niet te druk. Westblaak tegenover een Wibravestiging. In ieder geval geen Weena of Coolsingel, waar het volgens mij vreselijk druk was. We konden als het waren op Westblaak de deelnemers voelen, aanraken en de vrolijkheid proeven. Echt een genot. Ik denk dat Carpe Diem te maken heeft met je zintuigen. Ik was de hele dag vrolijk.

Heel het feest was een visueel orgasme van kleuren en emoties. Zo was er een groep die werkelijk op voortreffelijk manier de bekende sprookjes verbeeldde. Assepoester, Aladin, Pinokkio etc... Verder nog een zeer energieke Boliviaanse groep, Bolivia Minka uit Purmerend. Zij verbeeldde "Brujo", een mannelijke heks, samen met nog 50 verklede mensen. De Colombiaanse crew zag er ook indrukwekkend uit. Zelf vond ik de Soca muziek van Trinidad Connection and Friends ook heel mooi en herkenbaar. Als je vaak bij het carnaval van Londen bent geweest, dan weet je genoeg. Veel Caribische mensen in London komen uit Trinidad en Tobago.

Alleen jammer dat aan het eind toch een incident was op een volle Coolsingel. Ineens begon iedereen te rennen. Ik weet niet wat er gebeurde, maar we zijn daarna via een rustige omweg toch bij R'dam Centraal beland. Altijd als er een grote groep feestgangers is dan zijn er wel incidenten. Een collega van me zei nog tegen me dat dat de reden was , dat ze niet op het carnaval zou komen.

Wat mij is bijgebleven van 26 juli : De Aloe Vera-drankjes (thanks Miss H.), de aardige mensen (veel gemoedelijker dan Amsterdammers), de parade (explosie van kleuren), de zonnige dag (alsof een hogere macht zoiets had van "Heeh R'dam zaterdag mooi weer, A'dam niet"), de strak geklede vrouwen met curves (echt een genot), Antilliaans muziek (veel leuker als Bigi Poku) and last but not least het genot wat Miss H. en ik de hele dag hadden.

Voor iedereen is dit zeker een feest wat je een keer mee moet hebben gemaakt. Ik vermoed bij mij zelfs een drang om zelf een keer mee te lopen in zo'n stoet. We shall see ???

No comments: