Monday 26 April 2010

"Face Threatening Act" - Tip van mij voor jou

(stills from The Fast and The Furious 2001)




Amsterdam 26 April 2010


En daar zit je dan in een TV praatprogramma met duizenden kijkers. En opeens komt Mathijs van Nieuwkerk met een grove opmerking, die aanvoelt alsof iemand je met een speer je hart bezeert.


Opmerkingen zoals

"Je zoon heeft niet echt talent, hè?"
"Zijn alle Surinamers nou zo dom?"

Etc...


Dit noemen we een "Face Threatening Act" (FTA)


Een FTA is een handeling van een andere persoon die jou bedreigd en in een moment jou te schande kan zetten. Denk maar eens aan vrouwen die andere vrouwen te schande zetten met arrogante, misplaatste opmerkingen om zichzelf te verheerlijken.


Hoe gaan we ermee om ??? Bij mijn studie zijn wij bij het vak Mediamanagement er dieper op ingegaan. De oplossing houdt in Metacommuniceren. Dit houdt simpel in je communiceert over de communicatie zelf. De boel wordt hiermee op scherp gezet.


Ik zal het uitleggen :


Metacommunicatie houdt in dat je de ander persoon aanspreekt over de manier waarop je met elkaar praat. Deze oplossing gaat over de toon en niet over de inhoud van de boodschap.


Je zou kunnen zeggen :


"Vind je het echt respectvol om zo over mijn zoon te praten?"
"Maar Mathijs het is toch niet nodig zo te praten"



Ik dacht ik heb het erover in mijn blog. In je relaties zal je ongetwijfeld te maken heben met FTA's . Als je weet te metacommuniceren, dan trek je grenzen . Als jullie nog leuke tips hebben dan verneem ik het graag.


Ciao Givani

No comments: