Monday 8 October 2012

KookStages van mijn Zus en Moeder !!!

(kookstages bij mijn moeder thuis)

Amsterdam 8 oktober 2012,


Ik heb het geluk , het geluk dat mijn moeder en Somaira heel goed, lekker Surinaams kunnen koken.
Gisteren was mijn moeder 58 jaar geworden. Ik dacht bij mezelf , ik grijp deze dag om te beginnen met kookstages.



(Wok mengsel met oa. Laos, Gember & Knoflook)
De komende tijd zal ik mijn zus toch gaan stalken over Kookworkshops. Dit met het doel om beter te koken. Mijn Kookrepertoir is zeer beperkt. Teveel simpele Groente (Doperwten, Sperziebonen en Bonen) met rijst / aardappelen en Italiaans (Spaghetti en Pizza). Dat eet ik bijna dagelijks.



Maar ik wil een topper worden in de Surinaams-Javaanse keuken. Er valt veel te winnen. Op mijn moeders jaardag hebben Somaira en ik , Javaanse Saoto soep gemaakt. En het ging voortreffelijk, rustig en beheerst.



Hallo Allemaal, dit is Carpe Diem !! . Koken is werkelijk Fun en Leuk. Vooral als je het gezamenlijk doet . Tegelijkertijd hielpen we mijn moeder met het klaarmaken van Surinaamse Bami !



(van  Spaghetti naar Surinaamse Bami)
Ik heb echt genoten van de vier uurtjes dat we in de keuken bezig waren. Het geeft me een andere dimensie. Ja, ik kan al koken, maar dit is weer het creëren van nieuwe inzichten en de bewustwording van ongelofelijke kleine details die net erg belangrijk zijn bij het optimaal lekker maken van een gerecht.



(denk aan het juiste tijdstip van toedienen van bijvoorbeeld kruidnagels, de juiste soort ketjap, het goed branden van een stronk Laos)


Ik keek altijd ertegen op Saoto te maken, maar het blijkt toch te doen.
Nu volop verdiepen in Lasagne, Roti en  Gevulde So-Propo !!!!


Dankjewel Somaira (zus) en Dorette (moeder) !!!

No comments: