Monday 29 October 2012

Pleintheater : Surinaams Toneelstuk : "Uma Gi, Uma Teki !!!"


(Gilda Dannarag & Martha Tjoe Nij)


Amsterdam 29 oktober 2012,


Na de VU-Gebouwenloop en mijn bezoek aan Club AIR, heb ik het zondag zeer rustig gedaan. Ben pas 14:00 uur opgestaan.


In de avond heb ik samen met mijn moeder en Henrika een toneelstuk bijgewoond. In het superkleine Pleintheater op Sajetplein, Amsterdam-Oost.
(Pleintheater aan het Sajetplein, A'dam Oost)


Wat was het leuk! Een Surinaamse duo van twee dames gaven "acte de presence". De opvoering heette "Uma Gi, Uma Teki" , wat je zou vertalen als een vrouw geeft en neemt.


Ik heb echt genoten. Deze twee talentvolle dames brachten ons bewustwording, wat Surinaamse vrouwen ervaren in de Westerse wereld. Op zoek gaan naar waardigheid en die te behouden ondanks alle mogelijke denkbare tegenslagen.  "Liefde" is de kern en de alles omvattende emotie.


    (Scene uit het toneelstuk)
Heel sterk vond ik persoonlijk de mimiek, de juiste intonatie hoogte. Het ingenieuze tweespel tussen deze twee kunstenaressen. Het was allemaal tweede natuur verworden. Ze gingen goed in elkaar op.


Dit was een proef-première. Na afloop konden we lekker met de toneelspeelsters nababbelen en feedback geven. Zeer hopelijk volgen nog een serie optredens.


Maar bij deze, Martha Tjoe Nij , Gilda Dannarag en regisseur Frank Wijdenbosch , veel succes toegewenst !!!!!

zoekstring op Google:  Uma Gi , Uma Teki


Groeten Giovanni

No comments: