Friday 1 March 2013

Parijs dag 1

(Seine boottocht)
Parijs,  28 februari 2013

Wat een stad, dit is echt een wereldstad.
Heb zojuist mijn eerste dag in Parijs achter de rug.

En ik vind Parijs echt een topstad !!!!
Ik ben er voor de halve marathon op zondag.

De hoogtepunten van donderdag :


1. Snelle Thalys Treinverbinding

Echt ongelooflijk, maar 500 km vanaf Nederland en je belandt in een andere wereld. Dat is Parijs.
De trein is gerieflijk en zeer easy . Binnen 3 en een half uur zit je in  hartje Parijs (wel Paris Nord, maar is toch de stad)


2. Bezoek aan hoogbouw- zaken centra : La Defense

Omdat ik hou van architectuur , heb ik " La Defense" bezocht. Dit is het nieuwe zakencentrum van Parijs. Vergeet de Zuidas in Amsterdam of Rotterdam. Hier heb je echte wolkenkrabbers. Ze mogen echter niet hoger zijn als de Eiffeltoren. La Defense is een gigantische arcade van winkels, kantoren, woningen en horeca. Wel jammer dat ze geen uitkijktoren hadden. Een Française die daar werkt, gaf me een tip om naar de 26e verdieping  van gebouw Manhattan te gaan. Echt superuitzicht had ik daar.  Het is niet algemeen bekend, deze plek.



3. Bezoek aan Le Marais- oude joodse wijk

Na La Defense heb ik een wandeltocht gemaakt door Le Marais. een oude Joodse wijk. Echt een lekkere relaxte sfeer heerst er. Heel veel kinderen die van school kwamen met keppeltjes op .  Alsmede ook Orthodox-joden.  Place des Vosges.  Dit is echt een superplein met veel galerieën. Het uiterlijk ziet er ook adembenemend uit. Een straat vond ik echt heel gezellig  en dat was Rue Montorgueil.  Deze straat heeft een heel lekkere Franse open marktsfeer, met veel gezellige brasserie-achtige tentjes

  
4. Seine boottocht

Bij Pont Neuf heb ik tijdens de schemering een uur durende boottocht gemaakt. Alle hoogtepunten van Parijs, langs de Seine, werden besproken. Ik zat buiten zonder dak boven mijn hoofd, want dan kon je makkelijk foto's maken. Maar het was wel vreselijk koud ! Misschien ga ik deze tocht nog een keer doen, als ik tijd over heb.



5. Arc de Triomphe , van bovenaf.

Besloot toch nog even naar de Arc de Triomphe te gaan. Beklimmen, de top op, moest te voet. Woow, daar kwam geen einde aan . Net alsof je twintig etages te voet opgaat. Maar het uitzicht's nachts ging echt te ver.  Je voelt je echt glorieus en gelukkig als je de Eiffeltoren zo mooi verlicht ziet. En ook al de Parijse boulevards met duizenden autolichtjes die samen bij de Arc de triomphe uitkomen. Echt Prachtig !!!

  
Hieronder wat foto's 










No comments: