Monday 4 March 2013

Parijs dag 4


(In Oranje Tricot aan de Finish)
Parijs 3 maart 2013,


Parijs heeft binnen de ringweg 2,2 miljoen inwoners.  Al deze mensen hebben de metro en de  ondergrondse stoptreinen tot hun beschikking. En deze is op en top, zeer goed geregeld.


Voor  EUR 33,60 had ik een vervoerskaart voor 5 dagen gekocht. Heel super is dat er zeer veel metro's achter mekaar komen in een richting.  Vier minuten wachten is eerder de norm. En als ze stoppen op een station, gaan ze ook meteen weer weg.


Vandaag was mijn laatste dag.  Dit was de dag, waarvoor ik gekomen was. De Halve Marathon van Parijs en hierna heb ik de wijk Montmarte in Parijs-Noord nog bezocht.


1. Halve marathon

Dit was echt genieten. De dag ervoor had ik een trede gemist op de trap in een metrostation. Ik had een bultje opgelopen.  Desondanks vond ik, dat ik wel kon lopen. Ik heb een tijd gezet van 1:40:17.  Ben er zeer tevreden over, want dat was ook mijn doel.


Het was een heel leuk parcours georiënteerd op het zuidwesten van Parijs. In de stad liepen we langs de Notre Dame, Rue Rivoli en Place de Bastille. Die brede boulevards zijn zeer super, met al die duizenden mensen.


Zeer goed georganiseerd.  Vittel-water werd volop gratis uitgedeeld. Na afloop kreeg iedereen groetensoep, fruit, thee, poncho (tegen de kou) en een aandenkmedaille mee. Alleen jammer, dat je lang moest wachten om je tas te krijgen (half uurtje).



2.  Montmarte / Sacre Coeur

Echt de leukste wijk van Parijs. Was ik de afgelopen dagen nog lovend over  Saint Germain, Belleville en Quartier Latin.....hoho wacht even Montmarte is "De Wijk" van Parijs.


Het leuke ligt in het feit dat de straten en huizen zijn  gebouwd op zeer steile heuvels. Vanaf Sacre Coeur heb je een fabuleuze uitzicht over Parijs. Ik kan me goed voorstellen, dat de belangrijke Franse literaire grootheden, hier bleven en volop inspiratie opdeden voor hun werken.


Wel jammer , dat veel louche figuren je proberen nep-produkten aan te smeren. Maar je moet ze negeren. Vooral hier moest je oppassen voor zakkenrollers. Montmarte is naast de Eiffeltoren , de toeristische hotspot van Parijs.


Place du Tertre, wat een mooie charmante plein is dat toch !!!  Je waant jezelf in de achttiende eeuw, als je er rondloopt. Helaas had ik niet zoveel tijd meer, want mijn Thalys  zou vertrekken om 18:25 u.

Enkele Foto's:

(Sacre Coeur)
(Place Saint George)
(Mademoiselle Charmante avec Musique)
(Eurostar (Londen) & Thalys (Amsterdam), naast elkaar Gare du  Nord)
(Typische Verhoging in de wijk Montmartre)
(Montmarte,  een straat met trappen)
(vanaf Sacre Coeur kijkend op Parijs)
(Parijs, vanaf Sacre Coeur)
( Ingang Metrostation Abbesses in Montmartre)

No comments: