Saturday 2 March 2013

Parijs dag 2

(Eiffeltoren vanaf Trocadero)


Parijs, 1 maart 2013

Parijs heeft zeer veel te bieden. Je merkt aan alles, dat je te maken heb met een wereldstad van het formaat New York of Tokyo.

Vandaag had ik een zeer drukke agenda

Hoogtepunten van de dag 


1. Bezoek aan de wijk Belleville

Ik wou deze wijk bezoeken, vanwege het hoogteverschil tussen de binnenstad en Belleville in het noordoosten van Parijs. Het was jammer van het mistige weer, dat ik niet echt alles kon zien. Ik was er vroeg in de ochtend. Ik zag deze "echte gemengde" volkswijk ontwaken. Kinderen naar school gaan. De buurtmarkt die in elkaar werd gezet. Tres agreable !!



2. Rugnummer afhalen voor halve marathon.

Rond 11:00u, mijn rugnummer afgehaald in het voorstadje Vincennes, buiten de Parijse ring. Makkelijk te bereiken met Metro lijn 1.  Er was ook een beurs van professionals op sportgebied. Sportmerken en organisatoren van andere loopevenementen waren daar. Na afloop nog even een zeer grote kasteel bezocht. Chateau de Vincennes. Echt indrukwekkend.



3. De grote stadspleinen.

Terug in Parijs, besloot ik een rondje te doen langs de grote stadspleinenPlace de La Nation, Place de la Bastille en Place de la Republique, Place de La concorde en de mooiste van allemaal Place Vendome !! Deze pleinen kenmerken zich door de vele ingangen voor autoverkeer. Fascinerend om te zien, dat de auto veel vrijspel heeft. 



4. Bezoek aan Eiffeltoren , de top.

Ik had via internet een ticket geboekt om 14:30 de Eiffeltoren te bezoeken. Hierdoor hoefde ik niet in de rij te staan en kon ik meteen naar boven. De "Stalen Dame" is een MUST do... spreekt voor zich. Ik was er zeker 3 uur lang. 1000 foto's gemaakt. Alleen jammer van het mistige weer.  En het was vreselijk koud , 300 meter hoog.  Je handschoenen doen het dan niet.. hahaha..  Ik heb echt genoten.  Tip aan jullie : neem je eigen eten mee, want als je honger hebt, ben je veroordeeld aan donuts van EUR 3,00 per stuk.



5. Galeries La Fayette.

Vergeet de Bijenkorf. Galerie La Fayettes is een zeer stijlvolle warenhuis. Met een zeer prachte "ceiling". Vanaf de zesde verdieping , heb je gratis een uitzicht op de daken van Parijs. De andere warenhuis Le Printemps had ik net gemist... geen tijd voor over. Op de vierde etage hadden ze een mooie mini McDonald's.



6. Dali tentoonstelling in Centre Pompidou.

Op het laatste moment besloot ik in de avond de Dali tentoonstelling te bezoeken. En het was druk !!! Zelfs om 21:00u. kwamen nog mensen binnen. Een ruim opgezette exhibit toegewijd aan de meester Salvador Dali. Ik maakte een paar foto's, maar kreeg meteen een waarschuwing van de "gardien", dat ik van sommige werken geen foto's mocht maken. Dali's werk ...ooh my god... hij laat je echt nadenken...echt Top !!!! Als het meezit ga ik zondag naar "Dali Espace" in Montmartre. Dat is een museum..deze van vandaag was een tentoonstelling in Pompidou.

Foto's: 
(Belleville Park, noordoost Parijs)
(Rue Menilmontant, zie het hoogteverschil)

(zicht vanaf Eiffeltoren op woningen langs Champs de Mars)

(Mooie Dichtheid van Parijs)
(Trocadero vanaf Eiffeltoren)
(Place Vendome)
(Opera)
(Galeries Lafayette)

(Plafond Galeries Lafayette)



No comments: