Friday 17 June 2016

New York 2016 - dag 11

New York, 17 juni 2016

Allereerst mijn mobiel is stuk gegaan, scherm kapot, kan alleen op mijn verblijf, communiceren via mail en facebook messenger, dit is heel vervelend, maar het is niet anders.

Hoogtepunten van de dag:

* bezoek van St John The Divine
* bezoek aan Schomburg Center 
* Little Senegal en Malcolm Shabaz Moskee langsgeweest
* Washington Square en Union Square bezocht
* Honkbalwedstrijd van New York Mets bezocht

(Deze Kathedraal bevind zich precies een straat naast mij, dit is de St John Divine, deze kerk is zo groot dat hier ook grote dieren als lama's worden ingezegend)

(in deze kathedraal zijn er zeker zes van dit soort kleine zaaltjes te vinden, het leken wel kerken in een kerk)

(hier weer een ander kapel-gedeelte,  StJohn the Divine hoort bij de top 5 grootse kerken in de wereld)

(hier een graf in de Kathedraal)
 kdk
(dit is de Malcolm Shabazz moskee in de 116e Str, in Harlem, Malcolm X kwam hier vaak prediken)

(na afloop doorgelopen naar Harlem, 116e straat, hier bevindt zich Little Senegal, hier wonen veel immigranten uit onder andere Ghana, Nigeria en andere West-Afrikaanse landen)

(In Little Senegal is een markt te vinden, welke je direct stuurt naar een Afrikaans land)

(met zeer veel Afrikaanse goederen)

(hier onder andere klederdrachten)

(op aanraden van een oud-collega van mij, Schomburg Center in Harlem bezocht, heel fascinerend, wel jammer was dat grootste gedeelte gesloten was i.v.m. renovatie)

(het centrum is vernoemd naar activist en historicus, de donkere Portoricaanse Arturo Schomburg (1874-1938), hij heeft zeer veel betekend voor de Afro-americans en Latinamericans in New York)

(in Schomburg Center  was er een kleine expo over de Black Panther Party, met veel foto's uit de jaren 60)

(in de Schomburg shop- veel interessante boeken over bekende Afro-Americans) 

(Hut van Oom Tom)

(Twelve Years a Slave)

(Winnie Mandela- de ex vrouw van wijlen Nelson Mandela)
(na Harlem , naar NoHo, North of HoustonStreet, Union Square, leuke drukke sfeer)

(op Union Square, een optreden van de aanhangers van de Hare Krisjna)

(Van Union Square , doorgelopen naar Washington Square, de sfeer daar was er fantastisch, hier een levend standbeeld)

( ik had hier leuke gesprekken mat hippies en links progressievelingen, hier mijn bijdrage, er werd gevraagd of ik een droom kon opschrijven op dat moment, ik vind de sociale ongelijkheid in NY  groot, dit was wat bij me opkwam)

(Washington Square - Parijs-achtige Arc de Triomphe)

(je kon er ook schaken, ze zitten daar klaar op je te wachten, "hey you wanna play chess")
(na bezoek aan Washington Square, naar een honkbalwedstrijd van de New York Mets in Queens, hier de entree)

(New York Mets is de tweede ploeg van New York , de eerste is New York Yankees, waar ik verleden week was, ik wou zelf naast de Yankees ook de Mets bezoeken, de sfeer was totaal anders, hier was het drukker, maar bij de Yankees, doen ze meer aan entertainment)

(wat eet je dan in een honkbalstadion - vanille ijs met spikkels in de kleuren van de Mets en natuurlijk een Hotdog)

(ik koos voor andere zitplaatsen dan bij de Yankees, had de tickets al gekocht in Nederland, perspectief was zeer goed, zoals je ziet, oh ja en deze zwarte shirt kreeg ik gratis van de Mets)

(we verloren met 5-1, maar het is een happening, ook al verlies je, het was echt leuk)

(honkbalstadion Citi Field na afloop, duurde meer als een uur om thuis terug te komen in de 109e street in Manhattan)

No comments: