Sunday 5 November 2017

Japan 2017 - dag 5 - Kyoto

 Hoogtepunten van de dag:

* Bezoek aan tempelcomplex Daitoku-Ji
* De inspiratievolle zentuinen
* Shimogamo -Jinja
* Nishiki Markt
* Gion Odori-festival
* Gion Corner-theater


Kyoto, 5 november 2017

(Mijn hoofdmetrostation in Kyoto, Shijo in de ochtend)

(Ik zie hier in Japan auto's die ik nooit in Europa zie)

(Deze woningen kom je ook tegen in Suriname in Tourtonne)

(Hier sta ik voor Daitoku-ji, een tempelcomplex in het Noorden van Kyoto)

(Daitoku-Ji is een complex van vele tempels en Zen-tuinen, voor elke tempel, betaal je ongeveer 400 tot 500 Yen entree)

(Een altaar binnen het complex)

(een Japanse vrouw stond erop dat ze een foto van mij wilde maken, gewoon doen)

(Ik heb een drietal tempeltuinen bezocht, helaas mocht erbij velen niet gefotografeerd worden. Bij Ryogen-in wel. Dit is een klassieke zentuin)

(Bij sommige kon je in de avond meedoen aan Zen mediteren)

(Dit is een typische Tantami-kamer, je komt ze overal bij de tempels tegen in Kyoto )

(Hier in "Ryogen-In" een grotere Zen-tuin. Je kon meteen inspiratie opdoen voor je eigen tuin of balkon)

(Zentuin met tatami-kamers van "Ryogen-In" tempel)

(Op het terrein van Ryogen-In, deze prachtige Japanse huis)

(Hier zit ik in een Tatami-kamer, sommige aanbieders bieden dit soort kamers te huur als "Ryokan", dan slaap je in een Japanse woning. Je betaalt er wel de hoofdprijs voor. Maar het is wel leuk voor een unieke Kyoto verblijf-ervaring)

(Dit is een andere tempeltuin, Zuiho-In, met een zeer mooie zentuin)

(je kan nooit, nooit dorst lijden in Japan, in elk hoekje kom je ze tegen)

(Shinto Schrijn, "Shimigamo-jinja" tussen de twee rivieren Kamo en Takano in  "Tadasu -no-mori" park)

(Bij de schrijn was ik getuige van een fotosessie van een pas getrouwd stel)

(Serieuze fotoshoot met dames die de belichting deden met fotopanelen)

(De Kamo-Gawa bij station Demachiyanagi)

(Weer terug in Downtown Kyoto, heeft toch wel iets weg van NewYork, al die rechtlijnige gebouwen dicht op mekaar)

(Nishiki Markt, echt 6 minuten vanaf waar ik verblijf, stond op het programma)

(Nishiki is van origine een vismarkt, waar ook andere etenswaren, delicatessen en toeristische items verkocht worden, op deze foto zie je oesters)


(Baby-octopus !!! Geen haar op mijn hoofd, dat eraan denkt dit te eten)

(Nog meer visdelicatessen)

(Wel leuk, bij een van de winkelstands, verkocht men allerlei soorten honing. Hier kon ik Bleuberry Honingsiroop proeven, schijnt goed te zijn voor de ogen)

(Nog nooit van gehoord, Nara Zuke, augurken ondergedompeld in een gefermenteerde saus van Sake)


(Houten slippers voor Geisha's)

(een zeer grote kreeft voor 6000 Yen)


(Doorgelopen naar de Geisha wijk : Gion, waar nog echte Geisha's werkzaam zijn en worden opgeleid. Hier zie je veel stellen in traditionele Japanse kleding fotoshoots maken, zoals op foto hierboven te zien is)
(Op de valreep kon ik nog naar het Gion Odori festival, waren nog drie kaartjes beschikbaar.
 Dit was een van mijn hoogtepunten van mijn hele Japanse reis.
Voor 4000 Yen was ik getuige van een Geisha dansvoorstelling van 7 actes.
Helaas, Helaas, echt helaas, ... mocht niemand foto's maken, dus heb ik onderstaande foto's van internet gehaald voor indrukken, hoe het was)

(Deze foto is van internet gehaald -Gion Odori- Ik zat bij de voorstelling naast een echt Geisha, deze was met een oude meneer in het publiek. Ik wou haar niet storen, maar ze was helemaal opgemaakt met witte poeder en kapsel zoals alleen Geisha's dat hebben)

(deze foto is van internet gehaald, om een indruk te geven van de Gion Odori optreden)

(Deze foto is van internet gehaald, om een indruk te geven van de "Gion Odori "optreden)

(Na afloop van Gion Odori nog gegaan naar een andere voorstelling, Gion Corner)

(Gion Corner is een zeer toeristisch optreden, gefocust op de introductie van Japanse cultuur aan vakantiegangers, hier een foto van een theeceremonie (Chado))

(Hier Japanse vrouwen die Koto, Japanse harp,  bespelen.  Elk optreden duurde tien minuten)
(Hier de presentatie van "Kado"- Japanse "Flower Arrangement")

(Hier de presentatie van Gagaku- hofmuziek oorspronkelijk uit China, maar was in de 9e eeuw in Japan zeer populair)

(Hier een Kyogen, een theaterspel met humoristische inslag)

(Op deze foto, Kyomai- Kyoto Style, Geisha dans uit de 17e eeuw)

(Bunraku, Japanse poppenspel uit de 16e eeuw)

(Aan het eind van de dag, voor mij geen vis, maar pasta met friet)

No comments: