Friday 24 October 2008

Hong Kong 2008- Ditjes & Datjes - Round Up


(grote billboard op een metrostation in Hong Kong; knappe meid showt de nieuwe Sony T700 -fotocamera )


Ik ben inmiddels al zeker langer dan een week terug uit Hong Kong. Ik kan je zeggen dit was echt een topvakantie. Het heeft mijn leven een andere dimensie gegeven. Het is echt een cultuurschok om te zien hoe mensen aan de andere kant van de aardbol leven. Sinds ik terug ben valt me meteen op dat sommige mensen hier in Nederland niet gelukkig zijn. Je plukt ze er zo uit. En als je al die stressmakende berichten op tv ziet en in de kranten leest, dan lijkt het net alsof Nederland een "hel" is.


"Hong Kong got me mesmerized" - "Hong Kong heeft me totaal gefascineerd"

Als je op vakantie gaat is het natuurlijk anders dan als je er zelf woont. Maar het feit dat Hong Kong zo een lage misdadigheidcijfer heeft zegt veel. Heel veel, vooral over de positieve werkersmentaliteit die er heerst. Iedereen doet zijn ding zonder een ander te kwetsen.

De metrostations zijn daar superdelux. Heel schoon en aangenaam. Heel overzichtelijk. Geen vertragingen. Geen graffiti. Hier in Amsterdam zijn ze bezig met het opwaarderen van metrostation, nou,nou.. Na wat ik allemaal gezien heb, zien ze er na de opwaardering nog steeds lelijk uit. In Hong Kong ziet het er allemaal gelikter uit.

Wel is de stad zeer vervuild. Ik weet zeker dat er veel fijnstof in de lucht zit. Smog zie je bijna elke dag daar. Maar ik kan je zeggen dat de milieulobby in deze stad zeer sterk is. Taxis (de Toyota Crown-auto's) rijden bijvoorbeeld verplicht op LPG, iets wat hier in Amsterdam niet gebeurt.

De fastfoodrestaurants zijn hier verschrikkelijk goedkoop, waar je voor een McChicken in Nederland EUR 2.95 betaalt, kost deze in Hong Kong omgerekend EUR 1.50. Leuk is dat ze daar McDonald's producten verkopen die ik in Nederland niet heb gezien (muffin met worst, grilled chickenburger, crispy chicken burger, maiskorrels,kippenboutjes en hashbrown).

Qua vrijetijdsbesteding is Hong Kong echt MAX. Je kan naar de vele stranden, hiken in de natuur, shoppen, sightseeing, twee grote pretparken (Disney en Ocean Park), Chinese cultuur opsnuiven in de musea, dwalen in de stad. En dat allemaal met de zeer vriendelijke bevolking met de juiste mentaliteit. Hong Kong was echt genieten !!!.

Ik heb er ook veel toeristen gesproken die er op vakantie waren. Allemaal uit de volgende landen: Canada, Mexico, V.S., Brazilië, Fillipijnen, India, Engeland, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Tsjechië, Israel, Angola, Tanzania, Zweden, Thailand, Denemarken, Hongarije, China (Mandarijns), België, Portugal, Nieuw Zeeland, Slowakije, Guatemala, Australië, Schotland en Zuid Afrika.

Ditjes en datjes:

- sommig metrostations zijn zo erg groot, omvat vele straten in de direkte omgeving, voorbeeld metrostation Causeway Bay, van de ene uitgang naar de andere uitgang is zeker weten 1 kilometer lopen ondergronds.

- de roltrappen van metrostations kunnen ellendig lang zijn.

- er zijn veel expats in Hong Kong (Europeanen, Amerikanen, Japanners die daar wonen).

- het weer is zeer heet te noemen, subtropisch, tussen april en oktober bijna dagelijks boven de 25 graden. Ik droeg elke dag korte broek, behalve toen ik uitging.

- hou altijd kleingeld op zak voor boeddistische monnikken of bedelaars, ja ze zijn er ook, wel een keerzijde van de maatschappij.

- mensen staan vaak netjes in de rij voor de bus. Niemand dringt voor. Als de bus vol is, dan wacht men netjes op een ander.

- veel Chinese koppels lopen zeer vaak hand in hand. Gebeurt ook in Nederland, alleen in Hong Kong lijkt het wel een sport.

- neem nooit de trap in een metrostation, je zult er spijt van krijgen.

- men spreekt in Hong Kong: Kantonees, een taal die ze in de rest van China, waar ze Mandarijns spreken, niet verstaan.

- eten in fastfoodrestaurants is belachelijk goedkoop (EUR 1,50 voor McChicken).

- roken is verboden op openbare plekken, rook je dan is de boete omgerekend EUR 500,00 !!!

- op bepaalde plekken zoals op de luchthaven en bij regeringsgebouwen is er gratis WIFI - internet. Zie ik op Schiphol niet zo snel gebeuren.

- op metrostations heb je gratis internetzuilen waar je 15 minuten kan internetten, ideaal voor de toerist.

- als je ziek bent (verkoudheid, griep), dan word verwacht dat je een mondkap omdoet.

- het verkeer beweegt zich voort aan de linkerkant, zoals bij de Engelsen, ziet er grappig uit.

- buitenshuis eten is zeer populair bij de Hong Kong-er. Er zijn talloze restaurants.

- schoolgaande kinderen dragen allemaal een specifieke schooluniform.

- Hong Kong kan je ook Shop Kong noemen, wat je er ook zoekt, je slaagt er. Nog nooit zoveeeeeeeeel winkels gezien !!!

- Je komt er veel soorten Aziatische volkeren tegen: India, Thailand, Korea, Vietnam, Taiwan, Japan, Fillipijnen etc....


Bij deze sluit ik af,

Hong Kong, Ho Haisum, To Che


Groet Givani

No comments: