Thursday 9 October 2008

Hong Kong dag 11


(afgebeeld Hong Kong Exhibition Center en Central Plaza Tower in Wan Chai)

Vrijdag 10 oktober 2008,

Vandaag een heel rustige dag, wel vroeg opgestaan. Om 08:00u. begint men in Hong Kong met Tai Chi-en. Tai Chi is een soort Yoga. Veelal oude Chinezen doen dit in de ochtend. Ik was in Victoria Park. Een groot opgezette park, waar ook andere sporten worden beoefend. Tennis, basketbal, zwemmen. Zo was ik getuige van een schoolzwemcompetitie compleet met jeugdige cheerleaders. Die maakten een kabaal om hun zwemidolen naar de overwinning toe te juichen.

Ik was de hele dag in Wan Chai en Causeway Bay. Dit zijn twee bruisende (zeer bruisende) wijken ten oosten van het centrum. Mijn hotel bevind zich zelf ook op drie minuten lopen van Causeway Bay-metrostation.

* Wan Chai - Het was de bedoeling om Center Plaza Tower te bezoeken. Een van de hoogste gebouwen van Hong Kong. Helaas zei de vriendelijke concierge dat er een tentoonstelling aan de gang was op het Skydek. Ik kan er wel maandag naar toe.

Verder heb ik de markt van Wan Chai bezocht, met echt spotgoedkope dingen die ze daar verkopen. De vismarkt, vleesmarkt, groente en fruitmarkt. Op de vismarkt hebben ze levend zwemmende vissen, die al zullen weten dat ze op worden gegeten door mensen. Ik vond de geur wel meevallen. De geur zal waarschijnlijk pas erg worden als je het kookt.

In Wan Chai nog oude architectuurgebouwen bezocht. Zoals het oude postkantoor en het blauwe huis (een oud hospitaal). Daarna looproute door Wan Chai naar Golden Bauhania vervolgt.

Ondere andere Southorn Playground bezocht. Echt een groot plein temidden van alle hoge gebouwen van Hong Kong. Ze hadden er een groot voetbalveld met een tribune voor zeker 1000 mensen. Dit is echt fantastisch om te zien. Echt een meeting point voor de oude mensen van Wan Chai. Ik hoop dat Hong Kong niet dit plein zal bebouwen, want de grondprijs zal hoog zijn.

In Wan Chai heb je ook veel Go-Go tentjes met Hostesses die je vragen een drankje te gaan drinken. Dat is hun manier van geld verdienen. Zo krijgen ze commissie van het café voor het lokken van klanten. De Hostesses zien er heel opgedirkt en zijn meestal knappe Fillipijnse dames. Ze hebben het echt gemunt op Westerse toeristen, want Chinezen kijken volgens mij echt op ze neer.

Verder vandaag nog Golden Bauhinia bezocht. Dit is een beeld dat Hong Kong van China heeft gekregen bij de "Hong Kong handover" van Engeland aan China in 1997. In het convention center is er ook een expositie over de nacht van 30 juni 1997 op 1 juli 1997, met veel indrukwekkende foto's.

Als slot van mijn bezoek aan Wan Chai heb ik een restaurant bezocht dat zich bevond op de 62e verdieping van Het Hopewell Center. Dit was echt een van mijn highlights van mijn bezoek aan de stad. Het sjieke restaurant draait een cirkel in 90 minuten, waarbij je onder het eten een verbluffende uitzicht hebt over de stad. Echt waanzinnig!!

Toen het donker werd om 18:00 uur de tram gepakt naar Causeway Bay en aldaar Time Square bezocht. Veel neonlichtjes, een drukte van een jewelste. Time Square is een grote winkelcentrum van 9 verdiepingen. Je raakt niet uitgekeken op de winkels. Magna Plaza in Amsterdam verbleekt als je Time Square hebt meegemaakt. Volgende keer als ik in Hong Kong ben, neem ik een lege koffer mee.

Als je geld hebt en je moet kerstinkopen doen, ga voor de grap eens naar Hong Kong.

groeten Givani

No comments: