Thursday 9 October 2008

Hong Kong dag 9

(afgebeeld paardenrace in Happy Valley)

Woensdag 8 oktober 2008.

Wat was de paardenrace van Hong Kong in Happy Valley te gek. Hier zie je alle gokgierige zakenmensen, expats en Chinezen bijeen. Veel bier ging er doorheen, niet bij mij. Ik drink geen alcohol. Een prachtige stadion met plaats voor zo'n 40.000 toeschouwers. Toegangsprijs was 10 HDK = 1 EUR.

Echt genoten, temeer omdat ik dit nog nooit live heb gezien.

Vandaag was het Kowloon dag.

Ik was vroeg opgestaan om een Tai Chi cursus te volgen in Kowloon. Ik zat te wachten en ik zag helemaal niemand. Dit was misschien een foutje van de Tourist Board.

De hoogtepunten van vandaag:

* Harbour City - Dit is het grootste winkelcentrum van Hong Kong, met zo'n 700 winkels. Ik had voorgenomen niks te kopen, maar werd toch verleid. Veel echte dure merken zitten in dit gigantische pand. Onder ander Jean Paul Gaultier, Chanel en nog vele andere.

* Hong Kong Museum of Arts - een stukje verdiepen in de Chinese kunst. Exposities op het gebied van Kalligrafie, Porselein, Chinese landschapschilderijen en alle kunst uit de chinese dynastie. Het leukste vond ik gedetailleerde figuurtje van porselein uit de Chinese oudheid. Zo zag je bijvoorbeeld een Chinese man met een kind op zijn rug als porseleinen beeld gepresenteerd. Helaas mocht ik geen foto's maken of video opnemen.

* Avenue of de Stars - Dit is een tribute aan alle Chinese filmsterren. Hong Kong is het mekka van de Chinese filmindustrie. Naar het idee van Hollywood hebben diverse filmsterren hun handen in klei laten vereeuwigen langs deze avenue, boulevard. Het vervelende vond ik dat ik door een meneer uit Bombai, India werd benaderd met Sleezy Trick om mij geld afhandig te maken. Ik heb hem op zijn plaats gezet, dat toeristen uit Europa dit niet waarderen. Door hem respectvol toe te treden is het geen scene geworden.

* Knutsford Terrace - Dit is een terras, waar veel verschillende restaurants de promenade delen. Doet een beetje denken aan Leidseplein, waar veel reastaurants zijn. Heel gezellig. Ze hadden zelfs een Caribische eetgelegenheid. Deze was gesloten.

* Mong Kok - Shanghai Street. Een winkelstraat waar je veel goedkope keukengerei kan kopen. Een Soort Praxis, maar dan van Chinese winkelhouders die al tientallen jaren daar zitten en hun bedrijf van familie op familie doorgeven. De straat ziet er echt ChinaTown uit.

* Jade Market - Een speciaal opgezet gebied waar er zeer veel Jade-handelaren bevinden. Jade is doorgaans een groene edelsteen. Tijdens de Olympische Spelen werd Jade verwerkt in alle medailles (goud, zilver, brons).

Verder had ik vandaag nog de Heritage Museum, de Britse School van Kowloon en de Anglicaanse kerk in Kowloon bezocht.

De absolute hoogtepunt van vandaag was de paardenrace in Happy Valley. Echt indrukwekkend.



Groeten Givani

No comments: