Tuesday 7 October 2008

Hong Kong dag 7

(afgebeeld Ngong Pin 360 graden)

Maandag 6 oktober 2008,

Vandaag lekker weer. Zoals gepland Lantau-eiland bezocht. Om 6 uur opgestaan, 7:30 de deur uit en dan nog tijd tekort komen. Omdat het al donker werd, had ik een bezoek aan het grote Boedha-beeld niet gered. Jammer, maar heb wel andere dingen gedaan.

Hoogtepunten op en om Lantau eiland.

* Tai O - een oud vissersdorp op Lantau, waar huizen indrukwekkend op houten palen staan in het water. Hier spreken ze een taal dat voor Hongkongers niet echt goed te verstaan is. Bij de busrit van Mui Wo naar Tai O(40 minuten) hield ik mijn hard vast. Chauffeur kon zo meedoen aan de Formule 1. Hij had bijna nog een koe aangereden. God heeft mijn schietgebedjes gehoord.

* Cheung Chau - een toeristisch visserseiland voor de kust van Lantau eiland. (half uurtje met de boot van Lantau). Echt een prachtig rustieke eiland , waar de bewoners zeer aardig zijn. Veel boedhistische tempels. Dit is het echte China. Wel toeristisch aan het begin, waar de veerponten aankomen, McDonald's. Ja je hoort het goed, er was gewoon een McDonald's daarzo. Ik dacht even dat ik door een hond gebeten zou worden, maar gelukkig was het erf afgesloten toen hij kwam aanrennen.

* Mui Wo - een klein vissersdorp met ook een McDonald's. Het kleine haventje fungeerde als startpunt voor de busrit naar Tai O. Alsmede ook het veerbootje naar Cheung Chau. Mui Wo heeft een leuk strandje. Ik moet toegeven dat dit hele Lantau eiland mij doet denken aan Turkije. Keywords: Bergen, Zee, Boten, Zon, Stranden en Vis.

* Discovery Bay - Ik wou dit plaatsje op Lantau eiland al zondag bezoeken, maar dat ging niet door, omdat ik moest uitslapen. Nu was het me wel gelukt. Dit nieuwe dorpstadje is een Expat-kolonie. Met andere woorden veel Europeanen, Amerikanen en Australiers die hier wonen en met de boot naar hun werk gaan op Hong Kong-eiland. Een duur dorpje. Auto hebben is verboden. Men rijd er op golfkarretjes door het dorpstadje. Hiervoor is zelfs een wachtlijst en kost je ook handevol geld. Iedereen fietst hier ook. Heel kindvriendelijk. Ik raakte in gesprek met een missionaris lid van de Mormoonse kerk. Zij, Miss Ellen zei tegen mij dat ze Discovery-bay, Maternity-bay noemen, omdat elke vrouw hier kleine kinderen heeft. En dat klopte, echt veel babywagens gezien. Veel gezinnen hebben daar Fillipijnse werksters. De wijk zag er echt als een paradijs uit. Maar had ook iets van een sekte. Je kan daar geen hard muziek draaien.

*NgongPing 360 - Wat een sensatie is deze kabelbaan op Lantau-eiland. Echt een betoverende uitzicht over newtown : Tung Chung. Met zijn hoge gebouwen boven de 40 etages, echt gruwelijk. Ik was sprakeloos. Ook had je een mooi uitzicht over de luchthaven. Alleen toen de wind wat harder ging waaien, werd het creepy, ik keek naar beneden en werd spontaan binnen 10 seconden misselijk, meteen rustig gaan zitten en vooruit gekeken. Ik kwam om 18:30 uur bij het grote Boedhabeeld aan , het was al donker, dus had ik jammergenoeg geen tijd om The Big Boedha te bezoeken. Temeer omdat de laatste bus naar Tung Chung 19:00 uur vertrok.


* Tung Chung - New Town Tung Chung. Helaas kwam ik aan toen het donker was, maar de torens zullen me altijd bijblijven. Noem het maar de Bijlmer keer 4. Echt mooie hoge torens.

* Outlet Mall Tung Chung - In Tung Chung was er grandioos grote winkelcentrum. Geen gewone, omdat elke bekende kledingmerk zijn overbodige partij in zeer mooi zaken aanboden. Nike outlet shop, Adidas outlet shop, etc.... Ik dacht stap de Burberry outlet winkel in, zal wel goedkoop zijn als outlet, maar nee hoor simpele damesjurken voor 1500 hongkong dollar. Dat is wel EUR 150,00. Naar Burberry maatstaven wel goedkoop.

Dit is naar mijn mening het leukste winkelcentrum, omdat de winkels ook van de merken zelf zijn.


Groeten Givani

No comments: