Monday 13 October 2008

Hong Kong dag 13

(afgebeeld Gio op de trappen naar Big Boedhabeeld)


Zondag 12 oktober 2008,


Vandaag heel vroeg opgestaan. Ik wou naar Victoria Peak. Op zondag is dat doorgaans een zeer drukke bestemming. Zodoende om half 6 opgestaan. Achteraf was ik de eerste persoon op "de Peak". Vanuit "de Peak" heb je een overweldigende uitzicht over Hong Kong. Dit is echt de nummer 1 attractie van de stad. Het is zeer toeristisch gericht. Er zijn twee winkelcentra, McDonald's en een Burger King.

Ik bereikte "de Peak" met de Peak-Tram. Dat is een oude tram uit de Engelse koloniale tijd, welke je binnen 9 minuten vervoerd vanuit de stad naar de berg. Dat is een afstand van 1350 meter de hoogte in. Op deze berg heb ik ook nog Madame Tussaud bezocht. Bij deze tentoonstelling zag je ook wassenbeelden van Aziatische sterren als Bruce Lee en Jackie Chan.

Na mijn bezoek aan "de Peak" direkt doorgegaan naar de Ngong Ping 360 ,voor de tweede keer deze vakantie. Dat is een kabelbaan. Ik had hem al eerder bezocht, echter toen was het al te donker om Ngong Ping en het grote Boedhabeeld te bezoeken. Dus voor de tweede keer daar naar toe gegaan. Ondanks alle entourage op internet van mensen die het eng vinden en nooit meer erin gegaan, vind ik het persoonlijk een zeer aangename ervaring. Je moet voor je blijven kijken in deze kabelbaan, want je kan misselijk worden als je naar beneden kijkt.

Als je in Ngong Pin aankomt, dan zie je het grote Boedhabeeld echt afsteken tegen de achtergrond. Echt te gek om dit te zien. Ik kwam er ook een donkere Amerikaanse stel tegen. De vrouw zag eruit als een kruising tussen Beyoncé en Mariah Carey met transparante ogen, gewoon een modelletje. Ze zouden na Hong Kong, Sjanghai bezoeken. Ik heb ze gelukt gewenst, want daar praten ze nauwelijks Engels.

Naast het grote boedhabeeld bevind zich het Po Lin Monastery. Dat is een boedha-tempel. Veel mensen uit andere Aziatische landen (Thailand) zag je er op af komen. Mensen kwamen er om te bidden en gebruikten massa's wierook. Naast het Po Lin Monastery zijn ze bezig een nieuwe tempel te bouwen. Een tienduizend gouden boedha-tempel, naar het voorbeeld van eentje die zich bevind in het stadje Sha Tin, waar ik gisteren was.

Je kan je voorstellen dat deze dag weer een geslaagde dag was.

Groeten Givani

No comments: