Wednesday 1 October 2008

Hong Kong dag 2


(foto is causeway bay, waar ik verblijf in de buurt)

Woensdag 1 oktober 2008,

Hong Kong overvalt je. Zoveel hoge torens, zoveel mensen, alleen maar Aziaten (Indonesiers, Filipijnen, Chinezen, Vietnamezen, Hindoestanen). Het was leuk vandaag. Je wordt letterlijk opgegeten door een stad.

Ik wou vandaag naar IFC-toren, maar het was vandaag een feestdag, Chinese Nationale Feestdag, dus gesloten. Heelveel mensen waren vrij en dat zag je ook in de stad. Filipijnen zijn dan de baas in de stad. Elke grasveld in de stad werd gepiknikt door Filipijnse en Indonesische dienstmeisjes.

Het leuke vandaag was:
- de ouderwetse dubbeldekker trams.Je ruikt en ademt de stad letterlijk.
- de superschone efficiente metro
- de vriendelijkheid van de Chinezen
- het is warm . Echt warm, 25 graden naar mijn gevoel

Chinezen keken wel verbaasd naar mijn huidskleur, maar dat kan ik me goed voorstellen. Ze zien niet iedere dag een kleurling. Where you from ? of langdurige gestaar ben ik nu al gewend en vind het niet erg.

Ik belandde in WanChai waar er GoGo tentjes. Je zag Filipijnse meisjes meteen naar mij toesprinten en vasthouden om binnen te gaan drinken. Was wel genant, iedereen keek me aan. Ik had ze netjes afgewimpeld, onder het mom ik heb haast, waar is het metrostation. Zo beledig je niemand.

Het enige wat mijn dag bijna verpestte. Ik kon mijn stomme LYCA mobiel niet gebruiken. Dus ik in paniek, maar heb nu een betere oplossing voor het thuisfront. Elke dag MSN-berichten of mailtjes van mij. Internet is gratis bij mij in het hostel.

Oh ja nog een klein relaas : ik zat in de tram en knoopte een gesprek aan met twee Filipijnse veertigers. Aan het eind spraken we Spaans vroegen ze me of ik veel geld had. Zij dachten dat toeristen altijd rijk zijn. Grappig was ik had wel zoentjes van ze gekregen bij het uitstappen.

Ik ga nu naar 19:00u Hongkong tijd naar het vuurwerk op het waterfront. Dat belooft een spektakel te worden. Het is 1 oktober, een feestdag voor de Chinezen als Koninginnedag in Nederland.

Groeten Givani

No comments: