Friday 7 January 2011

Suriname dag 4

(Gio in Nieuw-Amsterdam, Distrikt Commewijne)


Paramaribo 7 januari 2011,


De hoogtepunten van vandaag

Bezoek aan Nieuw Amsterdam; In Nieuw Amsterdam bevindt zich Fort Nieuw Amsterdam. Dit is een nederzetting in de stijl van Naarden-Vesting. Je waant je terug in 18e eeuw. Hier beschermden de Nederlanders het land vroeger tegen indringers vanuit de zee. Allemaal kannonen, kruidhuizen en oude vervoerkarren. Een zeer prachtige briesige omgeving, vanwege de Atlantische Oceaan.


Verplaatsing op korjaal; van Leonsberg naar Nieuw Amsterdam met een korjaal. Echt lekker gevoel, op een gegeven moment dacht ik dat we zouden kapseizen. De tocht kostte SRD 60,-. Maar werd door drie gedeeld. Leonsberg is echt de Wassenaar van Suriname. Alleen maar ministers, rechters en zeer rijke mensen die hier wonen. De huizen gaan te ver, nog erger dan Tourtonne. Dit is "Dynasty" meets "The White House".


Voetbalwedstrijd in Kamperveenstadion; Ik moest hier bij zijn. Excelsior uit Rotterdam speelde een vriendschappelijke wedstrijd tegen Remo uit het Braziliaanse Belem. Ik kom uit Amsterdam, maar ik was zwaar voor Excelsior. ze verloren met 0-2. Nou de Brazilianen maakten er echt een feest van alsof ze wereldkampioen waren. Heel leuk tijdens de rust van de game een geweldige samba-optreden van een Braziliaanse band.


Uitgaan in Club Perola; Niet ver van het voetbalstadion was ik te vinden in Braziliaanse Club Perola aan de Prinsessestraat. Het is meer een kleine shopperhal-achtige huis met hotels, winkels, kapsalon, restaurant en de club. Leuke, tranga chicas, allemaal met lang stijl haar en strakke spijkerbroek. Er was een live optreden. Voertaal: Portugees, man/vrouw verhouding: 2:1. Hier kom ik voorlopig niet. Ik verwachtte samba, maar muziek was meer synthesizer Braziliaanse pop meets reggeaton. Heel slaapverwekkend.


Ciao Givani

No comments: