Monday 17 January 2011

Suriname dag 14

(Rocky en Gio op Zanderij)


Paramaribo 17 januari 2011,


Na twee weken kan ik jullie echt zeggen dat Surinamers uit Suriname gegarandeerd meer vriendelijker, meer gemoedelijker, meer relaxter, meer genieten dan ons Randstad-Nederlanders.


Ik schaam me voor de Surneds, die hier op vakantie komen en al snel denken dat ze boven de Surinamers staan. Echt belachelijk dit. Gedraag je gewoon normaal en de mensen zullen je waarderen in dit land.


Ik geniet in Suriname, maar moet wel erbij zeggen dat er veel dingen voor verbetering vatbaar zijn. Te denken valt aan het aanleggen van trottoirs, het vergroten van de verkeersveiligheid. het opwaarderen van de binnenstad, het zwerversprobleem oplossen en de veiligheid met betrekking tot woninginbraken en straatroven.


Maar de saamhorigheid is heel sterk hier, iedereen heeft wel iemand van gemixte afkomst in de familie. Of het is Creools, Hindoestaans, Chinees, libanees, Indiaans, Braziliaans, Guyanees, Nederlands of Javaans. Dat maakt dit land zeer bijzonder.


Vandaag ging de helft van mijn direkte familieleden terug naar Nederland. Ik was de hele dag in de weer met Somaira, Steven en mijn moeder. De laatste deals regelen en ondertussen het dorpje "Onverwacht" nog bezocht. "Onverwacht" zit in mijn hart, de mensen waren weer supervriendelijk vandaag. Mocht nog even basketballen met de jongens.


In Onverwacht moest Steven nog zijn koffer inpakken. Ik had in het dorp nog een zeer amusant gesprek met een knappe Javaanse mevrouw.Ze had het erover dat het moment dat ik vandaag door het dorp liep. Iedereen begon te speculeren wie ik was, waar ik vandaan kwam of ik een vriendin had. Ze kwam uiteraard met tips hoe vrouwen kunnen zijn.


Deze knapperd was gewoon de Surinaamse Oprah Winfrey. En maar lachen !!!! Dat was te verwachten, maar ik was toch wel aangenaam verrast dat iedereen op een positieve manier binnen een uur over je roddelt. Wel Grappig.


Het blijft overigens leuk om onderweg naar Zanderij en Onverwacht, Lelydorp aan te doen om eten te halen bij de "Warungs". Ik heb vandaag Bami, Bakabana, BrongBrong en Saté gegeten.


Ik zit nu alleen in SU met een zus van mijn moeder, mijn oma en mijn moeder.

Ciao Givani

No comments: