Wednesday 5 January 2011

Suriname dag 2

(Gio op de Centrale Markt, langs de Waterkant)

Paramaribo 5 januari 2011,


Vandaag zeer vroeg opgestaan , komt door de jetlag. Ik zit in de wijk Tourtonne. Nou nou, kan jullie vertellen deze wijk ziet er echt mooi uit.

Echt grandioos mooie huizen hierzo, vrijstaande huizen als princes-kastelen. Dit is wel in contrast met de binnenstad. Deze doet verpauperd aan. Heel jammer, ik hoop dat ze er werk van gaan maken, want het zag er niet uit, behalve de Jodenbreestraat. Daar hadden ze wel mooi geplaveide straten, een voorbeeld voor de andere straten.


In Parbo (Paramaribo) moet je echt een keer de wilde bus nemen. Ik had met mijn moeder vandaag de "PG" wilde bus. "PG" staat voor de route van Paramaribo-stad naar Geyersvlijt. Een wilde bus is een prachtig geverfde bus met lekkere muziek (veelal exotische reggeaton, kaseko deuntjes).


De wilde bus is een soort kruising tussen taxi en stadsbus. Ze stoppen als je langs de kant je hand uitsteekt en aan het eind betaal je 1,25 SRD (EUR 0,30). Ze hebben geen vaste vertrektijden. Ze gaan meestal pas weg bij de beginhalte, als de bus vol zit.


Verder heb ik vandaag de Centrale markt bezocht. Bij "de cambio" geld gewisseld (1 EUR = 4,45 SRD). Verder mijn oma bezocht in de wijk Combe. Een internetabonnement afgesloten bij Uniqa. De derde provider na Digicel en Telesur. En nog kennisgemaakt met Klein Brazilie, een straat met alleen maar Dominicaanse en Brazliaanse tentjes.


Ciao Givani

1 comment:

Anonymous said...

Wij zijn een erkende geldschieter die in 2000 is opgericht. We bedienen meer dan 60 landen met meer dan 200.000 agentschappen over de hele wereld. Solliciteer voor zakelijke of persoonlijke leningen, schuldconsolidatie, woningkrediet, hypotheeklening, projectlening, voor meer informatie Bezoek ons vandaag nog! E-mail: lendingcashhelpdesk@gmail.com
whatsapp : +91 9108256518