Monday 10 January 2011

Suriname dag 7

(Onverwacht , locomotief uit de oude school)


Paramaribo 10 januari 2011,

Hier in SU, wordt je toch echt gek van die honden. Er gaat geen dag voorbij, dat je hoopt dat het hek van een erf gewoon dicht is. Ze blaffen de angst in je lichaam , niet normaal meer. Sommige doen niks , rennen naar je toe en stoppen met blaffen, maar andere, zijn echt wreed. Die zijn dan ook wel goed getraind als waakhonden.


De hoogtepunten van vandaag (maandag):



* Vandaag Lelydorp bezocht;

Echt een Javaanse dorp. Het heette voeger Kofidjompo (naar Kofi, de naam van een gevluchte slaaf). Het is een rustige dorpstadje. Bij Surinamers welbekend om de vele "warungs" (Javaanse eettentjes) op de route tussen Zanderij en Paramaribo-stad. De sfeer is hier heel gemoedelijk. Iedereen groet elkaar vanuit het erf naar de straatkant. Een meneer stopte op de bromfiets en zei dat ik een foto van hem moest maken, echt relax. Ik was op zoek naar de vlindertuin en vroeg de weg in een kapsalon waar vier dames echt "kiek" gingen breken op een grappige manier, dat ik geen haar op mijn hoofd had. Maar goed, na driekwartier lopen kwam ik aan bij de vlindertuin om 15:00u. Alle hekken waren dicht, kwam er een medewerker naar me toe en ze zei dat ze eerder dicht waren gegaan. Het was namelijk te rustig. Hahaha dus weer driekwartier de Lelydorperweg teruglopen naar de hoofdweg. Misschien kom ik er nog weer terug.


* Onverwacht;

Dit is een leuk dorpje op twintig minuten van Lelydorp. Ik kwam er ook onverwacht, het was een spontane actie. Somaira bleef bij haar schoonouders daar, dus ik dacht ik doe het. Onverwacht is echt een oase van rust, veel natuur. De erven zijn ruim opgezet, ruimer als in de stad. Het is er heerlijk, je merkt het meteen. Het is de hoofdplaats van het district "Para". Je hebt nog oude treinstellen. Hiervandaan vertrokken tot in de jaren zeventig nog treinen naar het binnenland. Onverwacht is te bereiken met de wilde bus PO (Paramaribo -Onverwacht). Er bevinden zich veel plantages. In de buurt ligt ook nog het dorpje Onverdacht met een "D". Let erop dat je ze niet met elkaar verward.

Verder heb ik in Paramaribo-stad nog een vriend van mijn zus opgezocht. Hij is Surinaams, maar studeert in Trinidad. Veel scholieren die willen doorstuderen gaan naar het Caraibische gebied of komen naar Nederland .

Ciao Givani

No comments: