Wednesday 19 January 2011

Suriname dag 16

(Vlindertuin -Lelydorp)



Paramaribo 19 januari 2011,


Het was weer een superdag. Ik heb uiteindelijk dan toch de vlindertuin bezocht in Lelydorp.


Ik passeerde net zoals gisteren het huis van tante Gina. Wederom werd ik uitgenodigd om mee te gaan. Gina ging toevallig ook naar Lelydorp. Zodoende had ik een lift. Het is toch al gauw een uurtje naar dit leuk dorpje.


We zaten met zijn zessen in de auto (Yacintha, Gina, Charles, Elvin, Dirk en ik). Toch leuk om Yacintha op de valreep nog tegen te komen. Zij was mijn buurvrouw toen ik als kleine jongen opgroeide in Meernhof (Amsterdam-Holendrecht).


Ik werd dus gedropt bij de Vlindertuin. De anderen gingen weer verder. De entree was 35 SRD (EUR 8,25). Nou ik kan jullie zeggen, dit was echt tranga. Ik heb nog nooit zo'n goede gids gehad voor een museum. Dit jong Javaans meisje zag eruit als een tiener, maar wist werkelijk alles, maar dan ook alles over vlinders.


Als er iemand met een moeilijke vraag kwam, dan wist ze die moeiteloos te beantwoorden. In deze botanische tuin worden naast vlinders ook slangen en schildpadden gekweekt voor de export.


Het toppunt was het betreden van de vlindertuinen. Je stapt erin en alle vlinders in grote getallen vladderen en vliegen rondom je heen. Ik keek er tegenop, maar ik heb het gedaan. Mijn hele arm plooide van de engheid. En ik kan jullie zeggen, het viel best mee achteraf. Die vlinders doen niks.


Na afloop was iedereen laaiend enthousiast. Onze gids was zo superrelax en had ook nog een aansprekend leuke Surinaamse tongval. Ik kan jullie deze trip zeer aanraden. Superlatieven schieten tekort.


Na afloop toen ik weer terugkwam in de stad, had ik me voorgenomen om de Wijdenboschbrug en Anthony Nesty Sporthal te bezoeken. Per taxi beide bezocht en veel foto's geschoten.


De Wijdenboschbrug is echt een attractie, je gaat echt omhoog als een Tour de France beklimming en je hebt vanaf het hoogste punt echt een superuitzicht over Paramaribo. Ben blij dat ik dit toch had gedaan, want anders had ik dit spektakel gemist.


Ik eet overigens deze vakantie zo min mogelijk McDonald's of "KFC". Alleen van de "Warungs" of "Roti Centers". Zo at ik vandaag drie rotirollen op van Roopram. En Lekkur !!!!!!!


Okay zonet nog uitgeweest. Club Touché toch nog een keer geprobeerd. Het muziek was beter als afgelopen vrijdag. Maar er was gewoon te weinig publiek. en de man-vrouw verhouding was zoek (2:1) . Toch wel lekkere Reggaeton, Zouk, Salsa , Merengue en Hiphop. Wat minder House, lekker. Ben ook eerder weggegaan.


Toch leuk, kwam de Surinaamse acteur: Jerry MacIntosh tegen. Hij speelt in film "Suriname", welke eind maart in Nederland te zien zal zijn in de Pathé Bioscopen. Ik ken hem nog van toen hij drie jaar geleden ook op Schiphol werkte.


Ciao Givani

No comments: