Monday 31 January 2011

Rewind: Suriname Ditjes & Datjes

(Gio en Ma in Nieuw Amsterdam, Commewijne)



Amsterdam 31 januari 2011,


Hallo Allemaal, ben inmiddels al een weekje terug uit Su. En Sranan laat me niet los. Het heeft me wakker geschud hoe het leven anders kan zijn.

Hierbij nog enkele ditjes en datjes van mijn reis:


* Surinamers hebben een talent om te goochelen met de tijd. Het is een crime om een afspraak te maken met mensen. Als je daar bent accepteer het gewoon
, de bussen vertrekken wanneer ze vol zijn en er is geen vaste dienstregeling



* Wees bewust van dieren in je huis. Het is normaal met insecten. Kamra-windjes in je woonkamer, Kikkers in je badkamer, Torren op je veranda, Mieren in de keuken, etc......



* Een stroomstoring is dichtbij. Het kan gebeuren. In de wijk Maretraite had ik er twee keer mee te maken. Tip : Laadt je telefoon in je lader, want deze grap wil je niet meemaken.



* Op tv zie je heel vaak de nieuwste films die bij ons in de bioscoop of op DVD te zien zijn: Avatar, Buried, The American, Wall Street (money never sleeps) etc...


* Respect to the People : Sranan Libisma (mensen) zijn heel wat warmer en zijn meer bon-vivanter dan ons Nederlanders of Surneds.


* Als je in Paramaribo bent, wees 3 keer in jezelf bewust van waar je loopt, of je goed oversteekt want het verkeer is gevaarlijk.



* De twee grote winkelcentra in de stad zijn een verademing om de drukke binnenstad te vermijden . En dan vooral de Hermitage Mall, de Maretraite Mall is wat minder, maar toch allebei leuk om te vertoeven.



* Surinamers praten grappig: een kleuterschool noemen ze freubelschool. Als je je schoenen aan de verkeerde voet aantrekt, dan noemen ze dat "doksi" (eend). In de bus noemen ze de stopknop , de knop om te "schellen".



* Een op de twee auto's is een Toyota. En verder alleen maar Japanse en Koreaanse auto's: Isuzu, Hyundai, Mitsubischi, Nissan en Honda.



* De Chinese Supermarkets zijn heel leuk. Werkelijk alles is er te vinden. Van Levenswaar tot Enveloppen.


* Motto van Suriname : "I LOVE SU". Deze T-shirtjes waren een hot item. En een "Must Have" voor een ieder die op vakantie daar was.



* Suriname is prachtig , omdat het gemixt volkje is : Je
hebt er Creolen, Hindoestanen, Indianen, Javanen, Chinezen, Libanezen, Guyanezen en Brazilianen.



* Ik was drie weken in SU en ik had ook drie weken "Buikloop". De WC was mijn mati (vriend) daarzo. Komt ook door sambal, ik hou van sambal.



Thnks Su !!!! Giovanni

No comments: