Wednesday 12 January 2011

Suriname dag 9

(Graf van wijlen E.H. Monsanto)


Paramaribo 12 januari 2011,


Je weet nooit hoe je plannen lopen voor de dag.


Mijn opa, Etienne Hugo Monsanto , is twee jaar geleden overleden. Ik besloot zijn graf vandaag te gaan opzoeken. Deze bevond zich in Anette's Hof in de wijk Zorg en Hoop. Een sympathieke doofstomme meneer is beheerder van het terrein. Hij wist meteen waar meneer Monsanto lag. Toch toppie, want zonder hem zou ik het nooit gevonden hebben. Na een moment stilte liep ik door naar het herdenkingmonument van de SLM ramp. Hier staan de namen van de overledenen van het gecrashte vliegtuig.


Ik heb vandaag toch wel veel herdenkingsmonumenten gezien. Allemaal staan ze voor de belangrijke geschiedenis van Suriname. De Korea-oorlog, de Tweede Wereldoorlog, de Hindoestaanse migratie, de onafhankelijkheid van Suriname en Simon Bolivar (de held van Zuid-Amerika).


Op straat nog drie uiteenlopende mensen kortstondig gesproken:



* In een winkel een charmante Hindoestaanse vrouw. Ze sprak Engels en bleek uit New York te komen. Ze was geemigreerd naar Amerika. Heel relax chit chat.

* In de buslijn 9 een zuster van een tehuis waar ze ouderen verzorgen. Ik zei tegen haar dat ik van gemengde afkomst ben. Hoor haar : "Dan draag je geen vlag". Ik begreep wel wat ze bedoelde vond het wel grappig. Ze was wel heel vroom, van de EBG-kerk. Toch een leuk half uur gesprek.

* Op straat een gepensioneerde Nederlandse meneer uit Doetichem. Hij was voor de tweede keer in SU. Hij vond het veels te druk met oud op nieuw en verlangde snel terug te gaan naar Nederland.

Ik was vandaag ook in Torarica, ik sneakte naar binnen en liep als een toerist meteen naar het zwembad. In de W.C. verkleed, ik wou net het zwembad inspringen en toen: "Hey Hey meneer , u moet u eerst aanmelden". Haha.. wel een "shame-action" van mij. Ik had geen kamer in het hotel en was niet lid van de club, dus kon ik voor 25 SRD (5,75 EUR) alleen maar in een whirlpool, bubbelbad. Toch leuk, duurde maar een half uur, maar wel een ervaring rijker.


Groeten Givani

No comments: