Saturday 22 January 2011

Suriname dag 19

(Ter ere van opening van de Ringweg)


Paramaribo 22 januari 2011,


Dit was mijn laatste volle dag in SU. En het moest "Carpe Diem" zijn. Ik was gisteravond express niet uitgeweest, omdat ik wist dat ik het druk zou hebben vandaag.


De hoogtepunten:


* Familiebezoek;

Vroeg in de morgen opgestaan. Ik ben van Indiaanse afkomst. En het kon niet anders dat ik een broer van mijn opa zou opzoeken. Ik had mijn oom nooit gezien. Zeer leuk om te zien hoe familieleden werkelijk oprecht blij zijn om je tegen te komen. Echte Carib-Indianen. Ze hebben zelf een eigen taal in Suriname en dit heet "Kribisi". Het schijnt dat de wijk Zorg en Hoop, waar ik op bezoek was, een redelijk aangename wijk is. Niet teveel diefijzer voor de woningen. Toch verrassend.


* Souvenirshoppen;

Na het familiebezoek op naar de stad. Ik moest nog enkele kleine dingen hebben. De stad heeft toch zijn eigen charme. Je moet ervan houden. Ik ben het liefst elke dag in Hermitage Mall. Bijna elke winkel in de stad verkoopt tassen, brillen, dezelfde kleding en souvenirs. Bijna allemaal. De meesten zijn in het bezit van Chinezen. Wat ook heel grappig is dat veel Chinezen geen "Nederlands" praten , maar juist wel "Sranan Tongo"(Surinaams). Ik wou nog toen ik pas aankwam in Paramaribo, Chineze woorden uitspreken tegen een winkelier. Zei hij: "Djaso we tak sranan" (Hier praten we Surinaams). Hahaha...


* Kekemba ressort;

Dit ressort is gevestigd aan de Mangolaan. Ik dacht ik loop het voor de grap vanaf de stad via Tourtonnelaan. Nou ik had spijt , het duurde anderhalf uur. Echt ongelovelijk hoe groot Paramaribo is. En daar aangekomen stelde het ressort niet zoveel voor. Een te kleine zwembad en wat ligstoelen. Ik was wel op gladde wijze op deze plaats naar binnen geglipt. De eigenaar sprak mij vermanend toe en had natuurlijk volkomen gelijk. Ik had eigenlijk geen zin om 25 SRD ( EUR 5,50 ) neer te leggen voor deze tent. Ben ook nergens ingegaan. Ik besloot door te lopen naar Hotel Martinus in de wijk Maretraite.


* Zwemmen in Martinus;

Dat lopen had ik dus niet moeten doen, duurde 1 uur en 15 minuten. Vanaf Cultuurtuin via Ringweg-Zuid naar Maretraite. Dit doe ik echt nooooooit meer !!! Maar ik wist waarvoor ik het deed. Een lekkere zwembad voor maar 15 SRD ( EUR 3,35 ). Ik had er een leuke tijd met Brazilianen en Nederlanders. De twee Braziliaanse vrouwen waren superrelax. Ik werd nog uitgenodigd om het huis van hun te bezichtigen, Ik moest het afslaan, omdat ik me thuis moest klaar maken voor het theaterbezoek. Wel leuk dat de kinderen van de vrouwen Surinaams en Nederlands spraken, omdat ze hier op school gaan.


* Thalia Theater;

Dit theater was voor mij echt een topper. De zaal is overzichtelijk met balkon. Ik was er samen met mijn moeder, Willy, Sabrina. Alle bezoekers kwamen er netjes gekleed. En de voorstelling was toppie: "Ging over een student die rover wordt en aan het eind berouw krijgt voor zijn daden". Dit was de première dus hij draait voorlopig nog wel. De toneelgroep heet "A Sa Go" en het stuk heette: "Tede E Go Na Sabana".


* Zsa ZSa Zsu;

Er zitten drie "z 's " in de naamgeving. Hou die "Z" aan voor de Zaterdag . Zsa Zsa Zsu op zaterdag is "the place to be". Twee zalen (merengue en house). En het is daar druk, Paramaribo viert feest. Ik heb echt genoten. Dit was voor mij de allerlaatste keer "clubbing" in Paramaribo, want morgen ga ik terug naar Nederland.



Ciao Givani

No comments: